Monday, December 29, 2008

Sunday, December 28, 2008

Mesyuarat Guru SMKTPG Kali Pertama Sesi 2009

Mesyuarat di atas akan diadakan pada:
Tarikh: 30 Disember 2008
Masa: 8.30 pg
Tempat: Dewan Sri Panglima, SMK Telok Panglima Garang

*Memandangkan jumlah guru seramai 156 orang maka mesyuarat kali ini akan diadakan di Dewan Sri Panglima kerana Bilik Gerakan tidak dapat menampung jumlah guru seramai ini. Jumlah guru yang ramai pasti akan menambah kekuatan dalam memacu kecemerlangan sekolah.

Sumber: Tn Hj Jumiran Bin Anchor, Penolong Kanan Kurikulum (PK1)

Wednesday, December 24, 2008

Raden Imanuddin Dapat Cahayamata Pertama

Tahniah diucapkan kepada Cikgu Raden Imanuddin yang mendapat anak perempuan. Isteri beliau telah selamat melahirkan bayi secara ceasarean seberat 3.39kg di HUKM pada 11.50 pg hari ini. Alhamdulillah kedua-duanya sihat. Maka bertambah serilah keluarga Cikgu Raden dengan kehadiran seorang puteri dalam hidupnya.

Dengan kelahiran ini Cikgu Imanuddin telah merasai apa yang digelar sebagai 'bapa'. Bagi rakan-rakan yang masih bujang dan ingin merasa apa yang Cikgu Imanuddin rasa dan guru-guru lain juga jangan tunggu lama-lama!

Friday, December 19, 2008

Demam Chikungunya

Demam chikungunya

Di laman ini kita akan membincangkan satu lagi jenis penyakit bawaan nyamuk yang kadang kala berlaku di Malaysia. Soalan-soalan di bawah ini ialah soalan yang kerap ditanya oleh sesiapa sahaja yang ingin mengetahui mengenai penyakit ini – Demam Chikungunya….Jadi manfaatkannya…

Apakah itu demam chikungunya?!

Virus Chikungunya pertama kali dijumpai di Tanzania, Afrika Timur tahun 1952. Tidak hairanlah apabila namanya pun berasal dari bahasa Swahili. Ertinya adalah yang berubah bentuk atau bongkok. Postur badan pesakitnya memang kebanyakan membongkok akibat kesakitan yang teramat di persendian tangan dan kaki. Virus ini termasuk keluarga Togaviridae, Genus alphavirus, dan dibawa oleh Nyamuk Aedes Aegypti.

Sejauh manakah kekerapan berlakunya penyakit ini?!

Sejurus penemuan virus ini di Afrika, epidemik berlaku di Filipina (1954, 1956 dan 1968), Indonesia (1973), Thailand, Kemboja, Vietnam, India, Myanmar, Sri Lanka dan Indonesia. Sejak tahun 2003, terdapat beberapa kes berlaku di kepulauan Lautan Pasifik termasuk Madagascar, Comoros, Mauritius dan La Reunion, dengan jumlah kes yang meningkat ketara selepas bencana tsunami pada Disember 2004.

Memetik laporan AFP, sebanyak 148 kematian (secara langsung dan tidak langsung) telah dilaporkan sehingga Mac lalu di La Reunion dengan satu per tiga daripada penduduknya yang berjumlah 777,000 jatuh sakit disebabkan oleh virus ini. Selain insiden yang mula dikesan penularannya sejak 1 April lalu di Bagan Panchor, Pantai Remis, Perak, negara pernah dilaporkan dua kali menghadapi penyakit ini iaitu pada tahun 1999 di Pelabuhan Klang melibatkan 27 mangsa (majoritinya pendatang asing). Kes chikungunya yang pertama sekali di Malaysia pernah dilaporkan sekitar tahun 1960-an.

Bagaimanakah virus ini merebak?!

Penyakit chikungunya boleh dikatakan ‘bersaudara’ dengan penyakit demam denggi dan demam denggi berdarah kerana dibawa oleh pembawa yang sama iaitu nyamuk aedes sama ada aegypti mahupun albopictus. Masa inkubasi virus ini ialah dua sampai empat hari, sementara manifestasinya tiga sampai sepuluh hari.

Bezanya, jika virus denggi menyerang pembuluh darah, virus chikungunya menyerang sendi dan tulang.

Nyamuk aedes lazimnya akan menggigit seseorang yang telah dijangkiti oleh virus chikungunya dan memindahkan darah berkenaan kepada seorang mangsa lain yang sihat.

Apakah tanda-tanda orang yang telah terkena jangkitan ini?!

Simptom-simptom penyakit chikungunya secara klinikalnya sangat mirip kepada demam denggi. Ia lazimnya dimulai dengan demam tinggi secara mendadak sehingga mencecah 39 celsius. Simptom lain termasuklah kesejukan, menggigil, ruam pada kaki, tangan dan badan, kurang selera makan, perut meragam, sakit kepala, mata merah, sedikit fotofobia (sensitif kepada cahaya), loya dan muntah.

Gejala paling biasa adalah sakit sendi (artritis atau atralgia) terutamanya di hujung jari, pergelangan tangan dan buku lali, atau rasa ngilu pada tulang.Jangkitan chikungunya juga mungkin tidak menunjukkan sebarang gejala (asimptomatik) atau menyebabkan kesakitan yang teruk dan gejala yang berpanjangan.

Mujurlah, penyakit chikungunya tidak menyebabkan kematian seperti denggi berdarah. Ia dikategorikan sebagai penyakit yang boleh sembuh dengan sendirinya. Kalaupun berlaku kematian, ia adalah dalam jumlah yang kecil.

Jadi, kenapa perlu bimbang?!

Dalam tempoh seminggu, pesakit berada dalam keadaan kesakitan yang akut (sangat teruk) sehingga tidak boleh bergerak atau berjalan (kelumpuhan sementara) sekali gus menjejaskan kualiti hidupnya. Pesakit biasanya akan mengalami demam selama lima hingga tujuh hari sebelum beransur-ansur hilang. Ia bagaimanapun boleh berulang kembali. Jangan lupa, chikungunya sekeluarga dengan denggi berdarah. Tambahan pula, gejalanya hampir serupa. Ia juga boleh melemahkan sistem imun tubuh, menyebabkan badan mudah dijangkiti oleh penyakit-penyakit lain

Apakah seseorang itu dijangkiti virus ini beberapa kali dalam hidup?!

Tidak. Mana-mana individu yang pernah dijangkiti virus ini secara semula jadinya akan membina daya ketahanan yang bertahan lama.

Bagaimanapun, sesetengah daripada mereka mungkin mengalami sakit sendi yang berpanjangan dari beberapa minggu ke bulan lamanya dan berulang-ulang dalam tempoh yang agak lama, disebabkan oleh reaksi sendi dan bukannya jangkitan virus.

Adakah seseorang itu yang telah dijangkiti virus ini boleh menularkan penyakit ini kepada orang lain?!

Tidak. Seseorang yang telah dijangkiti tidak boleh menyebarkan penyakitnya itu secara langsung kepada orang lain. Proses penularan hanya berlaku menerusi nyamuk pembawa.

Adakah ia boleh dirawat?!

Seperti demam denggi berdarah, belum terdapat ubat-ubatan mahupun vaksin bagi mencegah penyakit chikungunya. Rawatan sedia ada yang diberikan hanya bersifat simptomatik (sokongan, mengikut gejala bagi mengurangkan kesakitan).

Misalnya, pesakit diberikan ubat demam atau penahan sakit. Pesakit dinasihatkan banyakkan minum air dan istirehat yang cukup.

Pesakit akan diasingkan dan seboleh-bolehnya elakkan daripada kemungkinan terdedah kepada digigit nyamuk, sebagai salah satu usaha mencegah penyebaran virus itu kepada orang lain.

Bagaimanakah hendak mencegah virus ini dari terus menjangkiti orang lain?!

Memandangkan tiada rawatan aktif mahupun rawatan pencegahan penyakit chikungunya, satu satunya cara mengelakkan jangkitan adalah dengan mengurangkan pendedahan terhadap jangkitan nyamuk ke tahap maksimum. Ini termasuklah memusnahkan sarang pembiakan larva bagi menghentikan rantaian kitar hidup dan penularannya. Antara pelbagai pilihan lain bagi melindungi diri anda daripada gigitan nyamuk termasuklah:

* Tidur menggunakan kelambu
* Pakai baju berlengan panjang atau berseluar panjang terutamanya ketika berada di luar
  rumah pada waktu senja bagi mengelakkan pendedahan langsung kulit terhadap gigitan 
  nyamuk aedes
* Pasang penghadang nyamuk pada tingkap
* Pasangkan ubat nyamuk lingkaran, elektrik atau menggunakan semburan racun serangga
* Biarkan pengudaraan berlaku sama ada dengan kipas angin atau alat penghawa dingin
* Sapu krim repelen serangga yang disahkan selamat pada kulit dan pakaian.

Sumber dipetik daripada: http://erfi46.multiply.com/journal/item/44

Saturday, December 13, 2008

Catatan Majlis Korban







8 Disember - 9.30 pg hujan mula lebat. Di kampung saya 37 ekor lembu dikorbankan sempena Hari Raya Korban tahun ini. Saya menerima dua undangan untuk menolong melapah lembu. Satu di sebuah surau yang akan menyembelih 3 ekor lembu dan satu lagi di rumah bapa saudara seekor lembu. Saya memilih ke rumah bapa saudara. Dalam hujan lebat lembu disembelih dan kami melapah juga dalam keadaan hujan kerana tuan rumah tidak menyediakan khemah. Tapi semangat korban menjadikan kami cukup selesa melapah lembu dalam hujan lebat. Kira-kira jam 12.30 tghari semuanya selesai termasuk kerja-kerja mengagih-agihkan daging korban. Basah lencun pakaian kami.

10 Disember - 9.00 pg cuaca baik dan cerah. Ke Sekolah Kebangsaan Jenjarom, pihak sekolah & PIBG mengadakan program menyembelih 4 ekor lembu. Tahun ini bertambah kerana rasa syukur pihak sekolah atas kejayaan UPSR tempoh hari. Saya dan anak mengambil gambar video untuk dihantar ke EduwebTV, Kementerian Pelajaran. Jam 10.30 bergegas ke rumah Sdr Sarkam untuk majlis anjuran JKKK. Dua ekor lembu dikorbankan dan terus dimasak untuk Jamuan Hari Raya Korban pada malamnya di Dewan Orangramai. Jam 12.00 tghari ke dewan, lori Majlis Daerah datang menghantar meja dan kerusi untuk majlis malam nanti. Saya juga kena membuat persediaan di dewan. Dalam masa yang sama khemah juga datang untuk dipasang. Saya sempat ke SK Jenjarom menemuramah guru besar, guru-guru dan orang kampung tentang program hari ini.

3.45 ptg - ke dewan semula untuk persiapan majlis malam ini termasuk menyediakan PA System. 6.30 ptg Pa System baru sampai. Hati berderau takut tak sempat buat 'testing'. Susun meja dsb. Makanan mula datang kami susun mengikut jantina termasuk 5 meja VIP.

8.00 mlm - Sampai di dewan. Alhamdulillah ramai yang menghulur tangan membantu persiapan jamuan. Saya membuat persediaan akhir alat audio video saya dan LCD projektor. Jam 8.45 AV tak berfungsi. Saya mula berpeluh. Jam 9.00 akhirnya dapat berfungsi. Dewan semakin dipenuhi warga kampung. Malah ramai lagi yang selesa berada di luar dewan kerana Majlis Daerah telah menyediakan kerusi yang mencukupi. Ketua Balai Polis Jenjarom, Penghulu Tg 12, Ketua-ketua kampung berdekatan, setiausaha Majlis Daerah dan beberapa ketua jabatan memenuhi undangan kami. Jam 9.15 majlis bermula. Pelbagai juadah dihidangkan. Cendul paling laris. Saya sendiri tak sempat rasa.


Jam 12.30 mlm semuanya selesai dan dewan kembali seperti asal; bersih dan kerusi meja disusun semula. Walaupun hari ini hari yang memenatkan tetapi kepuasan tergambar pada wajah kami kerana kami dapat memberikan sesuatu kepada warga kampung yang kami cintai! Memang betul kata-kata keramat 'wonderpets' "Apa yang penting- kerjasama"!

Saturday, December 6, 2008

Catatan Percutian di P.Pinang III

2.00 ptg, 6 Dec - Keluar dari penginapan di Penang. Anak-anak nampak puas.

Pagi tadi tersentak mendengar berita mengharukan iaitu kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Ampang. Berita jam 1.30 tgh menyatakan 3 orang meninggal dunia, 6 masih tertimbus dan 93 orang dapat diselamatkan. Kita berharap agar semua mangsa sabar menghadapi dugaan ini. Tentu ada sesuatu yang boleh dipelajari daripada kejadian ini.

Rakan-rakan kita yang mengerjakan ibadat haji di Mekah kita doakan moga dapat mengerjakan haji dengan baik dan memperoleh haji mabrur. Insyaallah.

Catatan Percutian di P.Pinang II

Rancangan awal nak ke Kelantan tapi tak jadi coz musim banjir kat Kelantan. Tukar plan ke Penang nasib baik apartment company orang rumah tak de staf yang book. Semalam RM50 je. Dah jimat kos penginapan. Tu yang tahan sampai 4 hari kat Penang. he he he!

10.00 mlm, 5 Dec - Makan malam & jalan-jalan kat Persiaran Gurney. Cuci mata & beli buah tangan sambil bawa video cam. Memang hobi saya rakam aktiviti guna video cam. Ambil gambar suasana kat gerai makan & yang paling menarik aksi penjual pasembor yang menyanyi & berpusing semasa menyediakan pasembor. Kat sepanjang jalan ada gak aktiviti jualan. Tengah ambil gambar ada penjual DVD yang lari. Adus! Dia orang ingat saya polis atau pihak majlis perbandaran. Saya cakap pada dia orang saya nak beli DVD, ni anak-anak saya. Dia orang siap jawab, "Ya la polis mana ada anak punya". Baru dia orang cool sikit. Pastu tengah ambil gambar 2 orang penjual barangan handy craft dari Amerika Latin tak puas hati pulak kat saya. Katanya kena minta kebenaran dulu daripadanya sebelum ambil gambar. Ewah banyak cantik muka dia orang!. Dah la jual kat kawasan larangan boleh plak nak marah kat orang. Berbalah la juga saya ngan dia. Nanti saya masukkan dalam youtube aktiviti ni.

Friday, December 5, 2008

Catatan Percutian di P.Pinang

Salah satu Restoran Nasi Kandar tempat kami makan







8.00 pg, 2 Dis 2008 - Bertolak dari rumah ke P.Pinang. Kira-kira jam 1.00 ptg sampai di P.Pinang terus ke penginapan kami di Edgecumbe House. Pergi bersama dua keluarga kerana penginapan kami ada 3 bilik. Sampai je di Edgecumbe House anak-anak dah nak ke kolam mandi. Bebudak mana boleh tengok kolam mandi!

3.00 ptg. makan nasi beriani yg kononnya paling enak di Penang. Ntah sapa yang memandai cakap macam tu. Balik bebudak terus ke kolam mandi.
Malam kepenatan tak keluar ke mana-mana. Kebabum!
9.30 pg, 3 Dis 2008 - Kami ke Queensbay Mall saja jalan-jalan. Balik singgah makan nasi Padang. Sekali lagi dikatakan nasi Padang yang paling sedap di Penang. Pandai-pandai dia orang cakap. Kat restoran tu kebetulan satu produksi drama dari Medan sedang menjamu selera. Memang ramai orang yang makan kat situ.
4.00 ptg - ke Bt Feringgi.
8.30 mlm - ke Jualan Penghabisan Stok Adidas - ada potongan harganya sampai 50%. Lepas tu ke gerai pelbagai jualan sepanjang Pekan Bt Feringgi - memang ramai pelancong kat sini. terutamanya mat salleh. Yang penting kat sini DVD 9 harganya cuma RM4.00 berbanding kat Klang/Telok RM8.00. Beli la juga James Bond terbaru, Narnia 2 & cerita kartun. Perrhh gambarnya memang cantik. Betul kata penjual tu memang DVD 9. Kat Telok belum ada lagi James Bond dalam format DVD 9 yang ada cuma copy dr panggung/versi yang belum cantik lagi. Mat Salleh sekali beli dalam 20 keping DVD. Mat Jawa ada le beli dalam 4 keping. he he he. DVD Blue Ray pun ada kat sini. Macam-macam ada.
10.00 mlm ke gerai makan kat Persiaran Gurney. Apa lagi pekena la pasembor & laksa penang. Mak oi memang sodap.
10.30 pg, 5 Disember - Sekali lagi ke Kedai Jualan Adidas ada barang tercicir. Lepas tu pusing-pusing lagi Penang.
5.00 ptg - Bebudak mandi kat kolam, saya mencatat blog ini dari Tingkat 13 penginapan kami. Esok tengahari kami balik. Memang betul Penang syurga makanan!

Sunday, November 30, 2008

Keadaan Hj Jailani di Wad G2 HBTAR

Kira-kira jam 1.00 ptg saya sampai di wad G2 HBTAR, Klang melawat Hj Jailani. Sampai di wad yang menempatkan pesakit denggi menunjukkan memang ramai pesakit di dalam wad tersebut. Masuk ke dalam wad saya tercari-cari Hj Jai. Ramai rupanya pesakit denggi dalam wad. Dari jauh ternampak Hj Jai terbaring di katil sambil ditemani isteri. Setelah bersalam saya bertanyakan keadaan beliau. Hj Jai dan isteri menunjukkan kesan bengkak pada kakinya dan kulit yang kemerahan yg menurut isterinya kesan pendarahan dalam kulit. Bermakna Hj Jai kena denggi berdarah. Menurutnya lagi, kesan lain ialah sakit pada sendi-sendi seperti lutut, sendi kaki dan tapak kaki yang sakit bila berjalan. Kini, Hj Jai semakin sembuh jika dibandingkan semasa mula-mula dimasukkan ke wad iaitu pada 25 Nov 2008 (Selasa). Sama-samalah kita berdoa agar Hj Jai cepat sembuh. Insyaallah.
Sebagai pengajaraannya, kita perlu sentiasa berwaspada terhadap penyakit demam denggi kerana penyakit ini tidak mengira mangsa sama ada dari segi warna kulit mahupun kedudukan seseorang. Malah menurut Hj Jai, seramai 47 orang di taman perumahannya sudah terkena penyakit ini.

Maklumat berhubung demam denggi:

S1 : Apakah demam denggi

Demam denggi adalah penyakit yang disebabkan oleh virus denggi. Virus denggi terbahagi kepada empat jenis iaitu Den-1, Den-2, Den-3 dan Den-4. Nyamuk Aedes aegypti adalah pembawa virus denggi. Penyakit demam denggi dijangkiti apabila nyamuk Aedes yang membawa virus denggi menggigit pesakit. Tempoh pengeraman (inkubasi) setelah seorang sihat diserang dengan virus ialah lebih kurang 7 hari.

S2 : Apakah tanda-tanda demam denggi?

Tanda-tanda demam denggi berbeza mengikut keadaan iaitu, (A) demam denggi (klasik) atau (B) demam denggi berdarah (Dengue Haemorrhagic Fever). WHO telah mengklasifikasikan demam denggi berdarah kepada Gred 1 hingga Gred 4.

Demam Denggi Klasik

Pada peringkat awal tanda-tandanya adalah tidak menentu; iaitu demam tinggi dengan tiba-tiba. Orang dewasa akan mengalami kesakitan yang teruk di bahagian tulang, otot dan mata. Kanak-kanak dan bayi hanya mendapat demam panas dan ruam sahaja. Jika pemeriksaan darah dijalankan ke atas pesakit didapati leukopenia (sel-sel putih kurang daripada 10,000/mm3) dan trombositopenia (platelet kurang daripada 100,000/mm3) berlaku.

Demam Denggi Berdarah (DHF)

Demam Denggi Berdarah boleh dibahagikan kepada empat gred mengikut Klasifikasi WHO

Gred 1 dan 2 (tanpa shock)

Penyakit ini bermula dengan demam yang tinggi dan mengecut selama 2-7 hari. Demam ini diiringi dengan tanda dan gejala lain seperti sakit kepala, muntah, kurang selera makan dan sakit perut. Pada peringkat ini, jika demam terlalu tinggi, kanak-kanak boleh mengidapi sawam demam (febrile convulsions).

Tanda-tanda pendarahan yang paling kerap ialah ujian Hess’s positif (lihat 58), mudah lebam dan berlakunya pendarahan dari tempat suntikan, hidung, gusi dan usus. Apabila suhu badan menurun ke normal, pesakit boleh mendapat ruam petekia (pendarahan dalam kulit yang berbintikl-bintik).

Pada peringkat demam, hati membengkak.

Dalam kes sederhana dan pertengahan, apabila demam menurun biasanya semua tanda-tanda pun surut. Apabila demam menurun, didapati sedikit pertukaran dalam kadar nadi dan tekanan darah. Ini menunjukkan sedikit gangguan berlaku dalam peredaran darah yang disebabkan oleh kebocoran kapilari. Biasanya pesakit akan sembuh dengan sendiri atau selepas pemberian terapi intravena.

Maklumat lanjut sila klik:

http://www.mpaeds.org.my/Nurse/dengue.htm

http://cvtampang.tripod.com/id59.html

http://www.salindah.com/farmasianis/pdf/denggi.pdf

Friday, November 28, 2008

Kampungku Banjir Lagi


Banjir telah melanda Kg Jenjarom lagi. Kira-kira 25 keluarga terlibat yang menyebabkan air memasuki rumah mereka. Paling terkesan ialah Tn Hj Lokman yang mengusahakan tanaman 2000 pokok cili dan sedang dalam proses menuai hasilnya. Tanaman cili tersebut dijangka akan rosak atau mati disebabkan banjir. Menurut Tn. Hj Lokman beliau mengeluarkan modal kira-kira RM14k untuk memulakan usaha penanaman cilinya yang mungkin akan musnah angkara banjir.
JKKK Kg Jenjarom merakamkan rasa penuh simpati kepada semua mangsa banjir. Semoga mereka tabah menghadapinya.

Kehadiran YB Abdullah Sani Ahli Parlimen Kuala Langat , YB Philip Tan ADUN Telok Datok, YB Hasiman ADUN Morib, Sdr Azmi Ahli Majlis Daerah K. Langat, Tn Hj Misnan Ketua Kampung Jenjarom, JKKK, dan orang perseorangan sedikit sebanyak memberi sokongan moral kepada mangsa banjir. Selain itu pihak YB dan JKKK akan mengusahakan bantuan yang sewajarnya kepada semua mangsa banjir.

Sumber: jkkkkgjenjarom.blogspot.com

Tuesday, November 25, 2008

Guru Baru SMKTPG

Cikgu Azhari







Cikgu Lee Lian
Warga SMKTP bertambah lagi dengan kehadiran 6 orang guru baru. Selamat datang diucapkan kepada Azhari Mohamed (amazhari.blogspot.com), Che Wan Rosida N.Hasan (shahjeehan.blogspot.com), N Shakirah Zawani Ja'afar (cikgushakirah.blogspot.com), Chaw Lee Lian (dear-lilian.blogspot.com), Aimi Nabihah Mohamad (cikguaimi.blogspot.com), dan Herdawati Selamat (cikguherda.blogspot.com) yang mendaftar sebagai guru SMKTPG pada 10 November 2008.
Hari ini juga mereka belajar membina blog daripada sifu blogger kita iaitu Cikgu Shila. Maknanya bertambahlah lagi blogger SMKTPG hari ini termasuk Cikgu Kowangid (kowangidtaupek.blogspot.com) dan Cikgu Nurul Hidayah (http://gbump06.blogspot.com/)
Tahniah kepada cikgu-cikgu kerana berjaya menghasilkan blog.

Saturday, November 22, 2008

Mesra Usia Emas dan Tabung Warisan Anak Selangor

En Ramlan, Pen. Pegawai Pertanian Daerah K.Langat memberikan
taklimat tentang Program Bumi Hijau


Warga emas di kaunter membantu memberi maklumat untuk diisi
oleh petugas JKKK pada borang Mesra Usia Emas

Bermula pada jam 8.30 pg. warga Kampung Jenjarom mula berpusu-pusu datang untuk mendaftar sebagai warga emas, ahli Bumi Hijau, Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) dan Ibu Tunggal. Sesuai dengan usaha Kerajaan Negeri Selangor Ke Arah Negeri Berkebajikan, JKKK Kg Jenjarom mengambil inisiatif untuk mengadakan Hari Bersama Pelanggan bagi mendaftarkan warga emas berusia 60 tahun ke atas, anak-anak yang lahir pada tahun 2008 untuk mendapatkan insuran pendidikan, ibu tunggal dan menyertai Kempen Bumi Hijau dengan kerjasama Pejabat Pertanian Kuala Langat. Untuk tujuan tersebut 8 kaunter telah dibuka dan sambutan warga kampung amat menggalakkan. Tiga mesin pencetak disediakan bagi memudahkan urusan mencetak kad pengenalan semasa pendaftaran. JKKK juga telah menyediakan minuman dan sedikit kuih-muih untuk warga kampung yang datang dalam majlis ini. Program ini berakhir kira-kira jam 12.30 tgh. Untuk warga SMKTPG khususnya dan semua warga Negeri Selangor yang mempunyai ibu bapa berusia 60 tahun ke atas atau anak-anak yang lahir pada tahun 2008 dan seterusnya bolehlah daftarkan mereka untuk Program Mesra Usia Emas dan TAWAS. Maklumat lanjut berhubung program tersebut adalah seperti di bawah:

SOALAN LAZIM

MESRA USIA EMAS

1. Di mana BORANG dan bagaimanakah cara untuk menyertai Mesra Usia Emas? (dikemaskini)

Bermula 1 Oktober 2008, pemohon hendaklah mendapatkan Borang Mesra Usia Emas di Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) di kawasan pemohon tinggal. Sila lihat senarai Pusat Khidmat DUN

2. Apakah tujuan program Mesra Usia Emas ini dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri?

Program Mesra Usia Emas ini bertujuan untuk memberi manfaat dalam bentuk perlindungan bernilai RM 2,500.00 kepada warga emas yang berusia 60 tahun ke atas (yang telah mendaftar secara rasmi), selepas beliau disahkan meninggal dunia. Program ini membuktikan keprihatinan yang tinggi Kerajaan Negeri terhadap rakyatnya, khususnya golongan warga emas.

3. Bilakah tarikh program Mesra Usia Emas ini akan beroperasi secara rasmi?

Program Mesra Usia Emas ini dijangka akan beroperasi sekitar Oktober 2008, dan tertakluk kepada sebarang pengumuman rasmi dari semasa ke semasa . Ia telah dilancarkan secara rasmi pada 20 Jun 2008 yang lalu. Manakala Logo rasmi Mesra Emas pula (seperti yang telah dipaparkan di Laman Web Rasmi Kerajaan Negeri) telah dilancarkan pada 30 Ogos 2008, sempena Sambutan Perayaan Ambang Merdeka, dan Perbarisan dan Perarakan Kemerdekaan ke-51 Peringkat Negeri Selangor

4. Siapakah kumpulan sasar yang boleh menyertai program Mesra Usia Emas ini?

Program ini terbuka kepada semua warga emas di Negeri Selangor yang telah berumur 60 tahun ke atas, DAN

- Lahir di Negeri Selangor ATAU

- Lahir di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebelum 1 Februari 1974 ATAU

- Telah bermastautin di Negeri Selangor sekurang-kurangnya 15 tahun.

5. Apakah manfaat atau faedah yang diperoleh daripada menyertai program ini? (dikemaskini)

Dalam tempoh 24 jam selepas menerima laporan kematian ahli, ADUN atau wakilnya akan menyampaikan sumbangan wang tunai berjumlah RM1,000 kepada penama yang didaftarkan. Baki RM1,500 akan disampaikan kepada penama yang didaftarkan dalam tempoh 60 hari berikutnya.

6. Siapakah yang boleh membuat tuntutan ke atas manfaat perlindungan tersebut? (dikemaskini)

Tuntutan hendaklah dibuat oleh penama, seperti yang dinyatakan di dalam Borang Mesra Usia Emas semasa pendaftaran dibuat.

Penama boleh terdiri daripada individu seperti suami, isteri, anak, saudara, kenalan atau sesiapa sahaja. Ia juga boleh merupakan sebuah pertubuhan seperti badan kebajikan, rumah orang tua-tua, rumah anak yatim, rumah ibadat seperti surau, masjid, tokong, kuil, gereja dan sebagainya.


Kemaskini pada 21 November 2008

Sumber:http://www.selangor.gov.my/main.php?Content=vertsectiondetails&VsItemID=242&VertSectionID=4&CurLocation=353&DC=



PERTANYAAN-PERTANYAAN BERKAITAN TABUNG WARISAN ANAK SELANGOR (TAWAS)

1. Apakah yang dimaksudkan dengan TAWAS?
TAWAS adalah singkatan kepada Tabung Warisan Anak Selangor. Tabung ini diwujudkan selaras dengan tawaran Kerajaan Negeri untuk membuka tabung permulaan RM100 bagi setiap anak kelahiran Selangor.

2. Apakah faedah yang akan diterima daripada tabung ini?
Faedah-faedah yang akan diterima adalah seperti berikut:-
a) Setiap anak kelahiran akan diberi RM100 melalui pelaburan di dalam tabung ini.
b) Anak-anak akan dilindungi insurans sehingga berusia 18 tahun.
c) Pada usia 18 tahun, anak-anak ini berpeluang menerima RM1,500 seorang hasil daripada caruman di dalam pelaburan dana ini.

3. Apakah syarat-syarat permohonan tabung ini?
Syarat-syarat permohonan adalah seperti berikut:-
a) Permohonan adalah terbuka kepada Warganegara Malaysia sahaja dan tertakluk kepada tafsiran anak Selangor. Bagi tujuan TAWAS tafsiran anak Selangor adalah seperti berikut:-
“Anak Selangor” bermaksud rakyat D.Y.M.M. Sultan Selangor yang memenuhi kriteria seperti berikut:-
• Warganegara Malaysia; dan
• Lahir di Negeri Selangor atau di luar Negeri Selangor; dan
• Ibu atau bapa lahir di Negeri Selangor; atau
• Ibu atau Bapa lahir di Kuala Lumpur sebelum 1 Februari 1974.
b) Kelahiran mulai 1 Januari 2008 adalah layak untuk memohon. Permohonan hendaklah dikemukakan dalam tempoh enam bulan dari tarikh kelahiran dan bagi kelahiran sebelum tarikh pelancaran, permohonan hendaklah dikemukakan dalam tempoh 6 bulan dari tarikh pelancaran.

4. Bagaimana prosedur permohonan tabung ini?
Prosedur permohonan adalah seperti berikut:-
a. Pendaftaran bagi setiap anak adalah RM10.
b. Di peringkat permulaan, Pusat Pendaftaran akan dibuka pada waktu pejabat (8.00 pagi – 4.30 petang) di Tingkat 5, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, 40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.
c. Setiap pendaftaran hendaklah dibuat oleh Ibubapa/penjaga dengan menyertakan dokumen sokongan (asal dan salinan) berikut:
(i) Sijil kelahiran / Mykid anak; dan
(ii) Kad Pengenalan Ibubapa/penjaga.
d. Setiap pendaftaran akan diberi Sijil Pelaburan yang perlu disimpan dengan baik sebagai bukti caruman di dalam Tabung ini.

5. Bagaimana sekiranya pemohon ingin membuat tuntutan atau mencairkan pelaburan?
Tuntutan boleh dibuat seperti berikut:-
a. Setiap pencarum boleh memilih untuk mencairkan pelaburan pada:
(i) Ulangtahun Pertama pada jumlah RM110.00;

ATAU

(ii) Ulangtahun ke-18 pada jumlah RM1,500.00.

b. Bagi Ibubapa/penjaga yang memilih pilihan (ii), pihak Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS) akan menghubungi pencarum pada ulangtahun ke-18 untuk urusan bayaran caruman berjumlah RM1,500.00.

c. Pihak Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS) juga berkemungkinan akan mengumumkan pembayaran bonus pada setiap 5 tahun selama tempoh caruman di dalam Tabung ini.

d. Bayaran akan dibuat kepada pencarum dengan hanya mengemukakan Sijil Pelaburan sebagai bukti caruman di dalam Tabung ini.

6. Bilakah tarikh pelaksanaannya?
31 Ogos 2008

Sumber:http://www.selangor.gov.my/main.php?Content=vertsectiondetails&VsItemID=239&VertSectionID=4&CurLocation=353&DC=

Thursday, November 20, 2008

Blogger terbaru SMKTPG

Pn. Rauziah kini merupakan salah seorang blogger SMKTPG. Selamat datang ke dunia BLOG!

http://rauzia.blogspot.com/

Wednesday, November 19, 2008

Hydrofuel

HYDROFUEL MALAYSIA

Baru-baru ini pihak kami telah mengadakan lawatan ke syarikat Hydrofuel milik Dr Halim.Dr Halim merupakan saintis yang pernah berkhidmat sebagai seorang ketua saintis sebuah syarikat telekomunikasi gergasi di Amerika Syarikat.

BAGAIMANA HYDROFUEL BERFUNGSI?
Hydrofuel merupakan proses elektrolisis yang menghasilkan gas Hydrogen.Air disalurkan daripada tangki 5 liter yang terletak di belakang kereta ke dalam bekas yang diletakkan di dalam enjin oleh pihak Hydrofuel.Bekas inilah merupakan nadi utama Hydrofuel bagi menghasilkan Hydrogen.Tangki 5 liter ini boleh digunakan untuk kegunaan sejauh 2000KM.Elektrolisis berlaku menggunakan 2 elektrod iaitu sebagai terminal positif dan negatif yang mempunyai perbezaan voltan mencukupi untuk meleraikan molekul air (H20) kepada H+H+O. Sumber tenaga adalah bateri 12 volt.

Proses elektrolisis ini menghasilkan gas Hydrogen dan disalur terus ke dalam enjin melalui sistem kemasukan udara “air-intake” dan melalui penapis udara “air filter” seperti biasa.Alat ini tidak akan menyebabkan enjin kereta anda rosak kerana gas Hydrogen hanya digunakan sebagai pemangkin pembakaran.Alat ini hanya boleh digunakan untuk kenderaan berkapasiti 2000cc kebawah.Untuk penggunaan 2000cc ke atas,masih lagi dalam peringkat kajian.Pemasangan alat ini di syarikat Hydrofuel cuma mengambil masa 3 hingga 4jam.

PAKEJ HYDROFUEL

Hydrofuel mempunyai 2 pakej.Iaitu Basic dan Advance.

1.Basic
Tanpa MySMART Fuel saver
Harga lebih kurang RM1300.
Bagi enjin karburetor.
Penjimatan sehingga 29%(Boleh ditingkatkan)

2.Advance
Lengkap dengan MySMART Fuel Saver
Harga lebih kurang RM2300
Bagi enjin suntikan “Injection
Penjimatan sehingga 50%

Alat ini dijamin selama 2 tahun atau 50000 kilometer,perlindungan insurans dan jaminan wang dikembalikan jika ia tidak memberi penjimatan dalam tempoh sebulan.

Sumber: http://kereta.info/hydrofuel-2/

Pengalaman saya:

Saya baru saja memasang sistem hydrofuel pada kereta saya di Sijangkang. Kosnya cuma RM50. Mengapa murah? Mekanik menggunakan bahan terbuang sebagai tangki air iaitu botol minuman 1.5 liter dan tidak menggunakan sistem elektronik seperti yang dipaparkan di atas. Fungsi tetap sama tapi saya perlu menunggu dalam seminggu ini untuk mengetahui keberkesanannya. Tunggu!


Sunday, November 16, 2008

Musim cuti dah sampai meh gi 'funfair'. Ya be da bedoo!











Oopppss saya masih berhutang dengan Hj Jumiran, Hjh Munah & Hjh Rahimah. Next week saya langsaikan sebelum terkena panggilan hangit. He he he!

Friday, November 14, 2008

Tahniah Kepada Anak-anak Warga Pendidik SMKTPG Yang Cemerlang Dalam UPSR & PSRA

Tahniah diucapkan kepada anak-anak warga pendidik SMKTPG khususnya dan semua anak-anak yang memperoleh keputusan cemerlang dalam UPSR dan PSRA.

Berikut senarai anak warga pendidik SMKTPG yang memperoleh 5A dalam UPSR dan Mumtaz dalam PSRA:

1. Adam Najmi b. Nor Azman - En. Nor Azman b. Sanot
2. Amirul Hafifi b. Fauzan - Pn. Rohana bt. Nekmat
3. Ariefah Haneem bt. Abdul Halim - Pn. Wan Nor Sa'adah bt . Wan Yusuf
4. Fateema bt. Mohd Amin - Pn. Norhayati bt. Husin
5. Fatin Hazimah bt. Mazlan - Pn. Norliah bt. Ahmad
6. Has Hamezzaid b. Hamid - En. Hamid b. Mohamad@Asanar
7. Muhamad Arif b. Mohd Ruzi - En. Mohamad Ruzi Mohamed Shamsudin
8. Muhammad Nur Fikri b. Mohd Aris - Pn. Faezah bt. Halidi
9. Nor Farhana bt. Riddzwan - Pn. Salina bt. Suhaimi@Embi

Tuesday, November 11, 2008

URL baru Blog Cikgu Amin Zaki

http://aminzakisubhi.blogspot.com

Di atas ialah url blog Cikgu Amin Zaki menggantikan blog lamanya http://aminzaki79.blogspot.com/.

Menurut beliau, pertukaran url dibuat apabila beliau terlupa password url yang asal. Kepada para blogger, suka saya ingatkan antara perkara penting yang perlu kita ingat ialah username & password. Sekiranya terlupa, kita tidak akan dapat mengemaskini blog kerana tidak boleh masuk ke akaun kita.

Monday, November 10, 2008

Cadangan Nama Tapak Perhimpunan SMKTPG

Saya mencadangkan supaya tapak perhimpunan diberikan nama agar dapat membawa impak yang positif khususnya kepada warga pelajar. Antara nama yang mungkin boleh digunakan ialah:
i. Dataran Budi
ii. Dataran Ilmu
iii. Dataran Bestari
iv. Dataran Fikrah dan sebagainya

Pengunjung blog juga boleh mencadangkan nama yang sesuai yang boleh digunakan bagi menggantikan nama tapak perhimpunan SMKTPG. Sebagai satu tempat berkumpulnya warga SMKTPG dalam pelbagai acara maka sudah sampai masanya kita memikirkan satu nama yang wajar untuk tapak perhimpunan ini.

Sekadar melontar idea buat warga SMKTPG untuk difikirkan!

Friday, November 7, 2008

Majlis Pohon Restu




Jam 8.00 pg bertempat di Dataran Bestari SMKTPG, Majlis Pohon Restu telah diadakan untuk calon SPM & STPM 2008. Majlis dimulakan dengan bacaan doa, ucapan wakil pelajar, ucapan guru penyelaras peperiksaan Pn. Noraidah Norman, dan Tuan Pengetua, En Nordin Saad. Majlis diakhiri dengan setiap calon peperiksaan menemui setiap guru yang mengajar mereka memohon restu agar memperoleh keberkatan daripada-Nya dan saling bermaafan antara pelajar dan guru. Sebagai simbolik untuk menghadapi peperiksaan pihak sekolah telah memberikan sebatang pen kepada setiap calon.

Setelah kira-kira hampir 2 tahun para pelajar belajar di Tingakatan 4, 6 Bawah, 5 dan 6 Atas tibalah masa untuk mereka menghadapi peperiksaan SPM bermula pada 11 November 2008 dan 18 November 2008 untuk calon-calon STPM. Sesungguhnya kami warga SMKTPG sentiasa mendoakan agar calon-calon SPM & STPM tahun ini dapat menjawab soalan dengan tenang dan akhirnya memperoleh kejayaan yang cemerlang kelak. Insyaallah.

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM & STPM KEPADA ANAK DIDIK YANG KAMI KASIHI

Wednesday, November 5, 2008

Blogger Terbaru SMKTPG

Tahniah kepada Tn Hj Kadis dan Pn. Fauziah Laili kerana berjaya menghasilkan blog masing-masing. Selamat datang ke dunia blog kepada Ustaz Kadis dan Cikgu Fauziah Laili moga blog ustaz dan cikgu menjadi wadah berguna kepada pengunjungnya.
Blog Ustaz Kadis: hajikadis.blogspot.com
Blog Cikgu Fauziah Laili: http://fauziahlaili.blogspot.com/

Tuesday, November 4, 2008

Temubual Bersama Pelawat dari SMK USJ 12

Lawatan 40 pelajar SMK USJ 12 ke Kg Jenjarom


Para pelajar memasukkan habuk kayu yang telah diproses
ke dalam bekas sebagai tempat semaian cendawan


Pelajar melakukan kerja pembungkusan kerepek


Para pelajar mendengar taklimat daripada Pn. Khatijah,
pemilik Kilang Akuku




Kambing boer




Jam 1.50 ptg saya sampai di Kandang Kambing Koperasi Jenjarom Berhad. En. Darindi sudah di sana menanti rombongan 40 orang pelajar Kelas Rancangan Khas SMK USJ 12. Kira-kira jam 2.15 ptg rombongan mereka sampai ke ladang ini. Kami menyambut mereka. Sebenarnya mereka tiba kira-kira jam 8.30 pg di Kilang Akuku. Mereka dibahagikan kepada 2 kumpulan. 20 orang setiap kumpulan. Satu kumpulan melakukan khidmat bakti di Kilang Akuku dan satu lagi di Ladang Cendawan. Setiap kumpulan akan bertukar khidmat bakti setelah mereka menghabiskan tugasan masing-masing. Di Kilang Akuku mereka diminta melakukan kerja-kerja pembungkusan kerepek sementara di Ladang Cendawan mereka diminta membuat tapak benih cendawan.
Saya hanya dapat membantu rakan-rakan JKKK pada sebelah petang setelah selesai bertugas di sebelah pagi. Pada keseluruhannya, para pelajar & guru pengiring amat berpuas hati dengan lawatan ini.

Monday, November 3, 2008

Blogger Terbaru SMKTPG


Tahniah Cikgu Latip kerana menjadi salah seorang blogger SMKTPG.
http://latibmastor.blogspot.com/

Sunday, November 2, 2008

JAMUAN Selepas AIDIL FITRI WARGA SMKTPG








Alhamdulillah, jamuan yang dirancang telah dapat dilaksanakan dan kehadiran warga kerja SMKTPG amat membanggakan. Bak kata dialog dalam karton wonderpets "Apa yang penting?" "KERJASAMA". Bagi saya inilah kekuatan warga SMKTPG. Terima kasih kepada seluruh warga yang hadir dan sama-sama menjayakan program ini. Kepada anak-anak didik kita yang sama-sama membantu juga diucapkan terima kasih. Begitu juga kepada ahli keluarga yang turut serta begitu sporting menemani isteri/suami masing-masing. Walaupun saya baru 2 tahun di SMKTPG tetapi sudah merasai kemesraan dengan keluarga besar warganya. Moga budaya seperti ini akan dapat diteruskan.