Sunday, November 30, 2008

Keadaan Hj Jailani di Wad G2 HBTAR

Kira-kira jam 1.00 ptg saya sampai di wad G2 HBTAR, Klang melawat Hj Jailani. Sampai di wad yang menempatkan pesakit denggi menunjukkan memang ramai pesakit di dalam wad tersebut. Masuk ke dalam wad saya tercari-cari Hj Jai. Ramai rupanya pesakit denggi dalam wad. Dari jauh ternampak Hj Jai terbaring di katil sambil ditemani isteri. Setelah bersalam saya bertanyakan keadaan beliau. Hj Jai dan isteri menunjukkan kesan bengkak pada kakinya dan kulit yang kemerahan yg menurut isterinya kesan pendarahan dalam kulit. Bermakna Hj Jai kena denggi berdarah. Menurutnya lagi, kesan lain ialah sakit pada sendi-sendi seperti lutut, sendi kaki dan tapak kaki yang sakit bila berjalan. Kini, Hj Jai semakin sembuh jika dibandingkan semasa mula-mula dimasukkan ke wad iaitu pada 25 Nov 2008 (Selasa). Sama-samalah kita berdoa agar Hj Jai cepat sembuh. Insyaallah.
Sebagai pengajaraannya, kita perlu sentiasa berwaspada terhadap penyakit demam denggi kerana penyakit ini tidak mengira mangsa sama ada dari segi warna kulit mahupun kedudukan seseorang. Malah menurut Hj Jai, seramai 47 orang di taman perumahannya sudah terkena penyakit ini.

Maklumat berhubung demam denggi:

S1 : Apakah demam denggi

Demam denggi adalah penyakit yang disebabkan oleh virus denggi. Virus denggi terbahagi kepada empat jenis iaitu Den-1, Den-2, Den-3 dan Den-4. Nyamuk Aedes aegypti adalah pembawa virus denggi. Penyakit demam denggi dijangkiti apabila nyamuk Aedes yang membawa virus denggi menggigit pesakit. Tempoh pengeraman (inkubasi) setelah seorang sihat diserang dengan virus ialah lebih kurang 7 hari.

S2 : Apakah tanda-tanda demam denggi?

Tanda-tanda demam denggi berbeza mengikut keadaan iaitu, (A) demam denggi (klasik) atau (B) demam denggi berdarah (Dengue Haemorrhagic Fever). WHO telah mengklasifikasikan demam denggi berdarah kepada Gred 1 hingga Gred 4.

Demam Denggi Klasik

Pada peringkat awal tanda-tandanya adalah tidak menentu; iaitu demam tinggi dengan tiba-tiba. Orang dewasa akan mengalami kesakitan yang teruk di bahagian tulang, otot dan mata. Kanak-kanak dan bayi hanya mendapat demam panas dan ruam sahaja. Jika pemeriksaan darah dijalankan ke atas pesakit didapati leukopenia (sel-sel putih kurang daripada 10,000/mm3) dan trombositopenia (platelet kurang daripada 100,000/mm3) berlaku.

Demam Denggi Berdarah (DHF)

Demam Denggi Berdarah boleh dibahagikan kepada empat gred mengikut Klasifikasi WHO

Gred 1 dan 2 (tanpa shock)

Penyakit ini bermula dengan demam yang tinggi dan mengecut selama 2-7 hari. Demam ini diiringi dengan tanda dan gejala lain seperti sakit kepala, muntah, kurang selera makan dan sakit perut. Pada peringkat ini, jika demam terlalu tinggi, kanak-kanak boleh mengidapi sawam demam (febrile convulsions).

Tanda-tanda pendarahan yang paling kerap ialah ujian Hess’s positif (lihat 58), mudah lebam dan berlakunya pendarahan dari tempat suntikan, hidung, gusi dan usus. Apabila suhu badan menurun ke normal, pesakit boleh mendapat ruam petekia (pendarahan dalam kulit yang berbintikl-bintik).

Pada peringkat demam, hati membengkak.

Dalam kes sederhana dan pertengahan, apabila demam menurun biasanya semua tanda-tanda pun surut. Apabila demam menurun, didapati sedikit pertukaran dalam kadar nadi dan tekanan darah. Ini menunjukkan sedikit gangguan berlaku dalam peredaran darah yang disebabkan oleh kebocoran kapilari. Biasanya pesakit akan sembuh dengan sendiri atau selepas pemberian terapi intravena.

Maklumat lanjut sila klik:

http://www.mpaeds.org.my/Nurse/dengue.htm

http://cvtampang.tripod.com/id59.html

http://www.salindah.com/farmasianis/pdf/denggi.pdf

No comments: