Wednesday, November 19, 2008

Hydrofuel

HYDROFUEL MALAYSIA

Baru-baru ini pihak kami telah mengadakan lawatan ke syarikat Hydrofuel milik Dr Halim.Dr Halim merupakan saintis yang pernah berkhidmat sebagai seorang ketua saintis sebuah syarikat telekomunikasi gergasi di Amerika Syarikat.

BAGAIMANA HYDROFUEL BERFUNGSI?
Hydrofuel merupakan proses elektrolisis yang menghasilkan gas Hydrogen.Air disalurkan daripada tangki 5 liter yang terletak di belakang kereta ke dalam bekas yang diletakkan di dalam enjin oleh pihak Hydrofuel.Bekas inilah merupakan nadi utama Hydrofuel bagi menghasilkan Hydrogen.Tangki 5 liter ini boleh digunakan untuk kegunaan sejauh 2000KM.Elektrolisis berlaku menggunakan 2 elektrod iaitu sebagai terminal positif dan negatif yang mempunyai perbezaan voltan mencukupi untuk meleraikan molekul air (H20) kepada H+H+O. Sumber tenaga adalah bateri 12 volt.

Proses elektrolisis ini menghasilkan gas Hydrogen dan disalur terus ke dalam enjin melalui sistem kemasukan udara “air-intake” dan melalui penapis udara “air filter” seperti biasa.Alat ini tidak akan menyebabkan enjin kereta anda rosak kerana gas Hydrogen hanya digunakan sebagai pemangkin pembakaran.Alat ini hanya boleh digunakan untuk kenderaan berkapasiti 2000cc kebawah.Untuk penggunaan 2000cc ke atas,masih lagi dalam peringkat kajian.Pemasangan alat ini di syarikat Hydrofuel cuma mengambil masa 3 hingga 4jam.

PAKEJ HYDROFUEL

Hydrofuel mempunyai 2 pakej.Iaitu Basic dan Advance.

1.Basic
Tanpa MySMART Fuel saver
Harga lebih kurang RM1300.
Bagi enjin karburetor.
Penjimatan sehingga 29%(Boleh ditingkatkan)

2.Advance
Lengkap dengan MySMART Fuel Saver
Harga lebih kurang RM2300
Bagi enjin suntikan “Injection
Penjimatan sehingga 50%

Alat ini dijamin selama 2 tahun atau 50000 kilometer,perlindungan insurans dan jaminan wang dikembalikan jika ia tidak memberi penjimatan dalam tempoh sebulan.

Sumber: http://kereta.info/hydrofuel-2/

Pengalaman saya:

Saya baru saja memasang sistem hydrofuel pada kereta saya di Sijangkang. Kosnya cuma RM50. Mengapa murah? Mekanik menggunakan bahan terbuang sebagai tangki air iaitu botol minuman 1.5 liter dan tidak menggunakan sistem elektronik seperti yang dipaparkan di atas. Fungsi tetap sama tapi saya perlu menunggu dalam seminggu ini untuk mengetahui keberkesanannya. Tunggu!


4 comments:

Khai2020 said...

Kalau ok bagitau la kengkawan...

radin fatihah husna said...

nak jugak!!!!!
my car is sooooo thirsty!!

Raja Razali Raja Othman said...

Harga minyak dah turun ni perlu ke guna hydofuel tu kawan?

HELMI RRM TV said...

ade org pakai lagi tak sekarang?
skrg dah 2014… takde dah dengar org nak pasang2 benda ni…
kenape hek?
tak bagus k? ade kesan sampingan k?
mohon bantuan