Sunday, August 17, 2008

Konsep Sekolah Bestari (Smart School Conceptual Model)

1. Apakah dia Sekolah Bestari? / What is a Smart School?
Institusi pembelajaran yang menyediakan murid untuk zaman maklumat. Maka, institusi ini melengkapkan pelajar supaya boleh belajar sepanjang hayat.
An institute that prepares students for the information era. As such, the institute equips its students to be life long-learners.

2. Mengapakah penting menyediakan individu untuk belajar sepanjang hayat dalam zaman maklumat? / Why is it important to prepare an individual to be a life long-learner in the information era?
Kerana maklumat perubah dengan pesat di zaman maklumat.
Because information is changing rapidly in the information era.

3. Apakah objektif Sekolah Bestari? / What are the Objectives of a Smart School?
Mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Membangunkan tenaga kerja untuk Zaman Maklumat
Menghasilkan tenaga kerja yang berfikir dan celik teknologi.
Membangunkan intelek, rohani, emosi dan jasmani pelajar
Mewujudkan peluang bagi meningkatkan kekuatan dan kebolehan individu
Meningkatkan penglibatan pihak berkepentingan
Mendemokrasikan pendidikan
Achieve the aims of the National Education Philosophy
Prepare a workforce for the information era.
Produce a thinking and technology-literate workforce
Democratize education
Increase participation of stake holders
Provide all-round development of the individual (intellectual, physical, emotional and spiritual)
Provide opportunities to enhance individual strengths and abilities.

4. Bagaimanakah Sekolah bestari menyediakan pelajar supaya boleh belajar sepanjang hayat? How can Smart Schools prepare students as life-long learners?
Dengan mengembangkan kemahiran generik yang membolehkan pelajar memperoleh, menganalisis, menilai, mentafsir, mensintesis dan menyampai atau menyebar maklumat.
By developing generic skills that enable students to obtain, analyse, evaluate, interpret, synthesize and communicate or transmit information.

5. Namakan kemahiran-kemahiran generik yang perlu dikembangkan. / Name the generic skills that are required to be developed.
Kemahiran belajar / Learning skills; Kemahiran berfikir / Thinking skills; Kemahiran mentaksir dan menilai / Interpreting and evaluating skills; Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi / ICT skills; Guru perlu kembangkan: Kemahiran pemudahcaraan / Facilitating skills (Guru)

6. Sebagai guru bagaimanakah anda akan menentukan perkembangan kemahiran generik pelajar anda? / As a teacher how would you ensure the development of your students’ generic skills?

Dengan memahami ciri-ciri pelajar, menggunakan pelbagai pendekatan pembelajaran dan strategi pengajaran dan pembelajaran.
By understanding the characteristics of students, using various learning approaches and teaching and learning strategies.

7. Apakah ciri-ciri pelajar yang perlu difahami oleh guru sekolah bestari? / What are the characteristics of students that should be understood by a smart school teacher?

Ciri- ciri pelajar yang perlu difahami oleh guru ialah gaya pembelajaran pelajar (Model Dunn dan Dunn ; Model VAK), kecerdasan pelbagai pelajar dan kompetensi kecerdasan emosi pelajar.

8. Namakan pendekatan-pendekatan pembelajaran yang sesuai digunakan untuk memastikan perkembangan kemahiran generik pelajar. / Name the learning approaches that are suitable to develop students’ generic skills.

Pembelajaran Berpusatkan Pelajar (Student-Centred Learning)
Pembelajaran Bersifat Individu (Individualized Learning):
Pembelajjaran Masteri (Mastery Learning)
Pembelajaran Kadar Kendiri (Self-paced Learning)
Pembelajaran Akses Kendiri (Self-access Learning)
Pembelajaran Terarah Kendiri (Self-directed Learning)
Pembelajaran Berfikrah (Thoughtful Learning)
Pembelajaran Berbantukan Teknologi (Technology aided learning)
Pembelajaran Berasaskan Otak (Brain-based Learning)
Pembelajaran Berasaskan Projek (Project Based Learning)

9. Namakan strategi-strategi pengajaran pembelajaran yang sesuai digunakan untuk memastikan perkembangan kemahiran generik pelajar. / Name the teaching and learning strategies that are suitable to develop students’ generic skills.
Direktif (Directive)
Pemerhatian (Observation)
Mediatif (Mediative)
Generatif (Generative)
Koperatif dan Kolaboratif (Co-operative and Collaborative)
Konteks Luar (Outside-Context)
Metakognitif (Metacognitive)
Konteksual (Contextual)
Kajian Masa Depan (Futuristic Studies)

10. Apakah ciri-ciri pedagogi? / What are the pedagogical characteristics?
Pembelajaran melalui pengalaman-aktiviti berpusatkan pelajar
Participatif- menggalakkan penglibatan secara aktif
Kolaboratif- maklumat dikongsi secara bersama
Mengintegrasikan elemen pembelajaran bestari seperti gaya pembelajaran, kecerdasan pelbagai.
Berasaskan guru, rangkaian dan perisian – pendekatan, strategi, teknik yang pelbagai.
Budaya kaya ilmu
Berfikiran Kritis dan kreatif
Berpusatkan pelajar:Pembelajaran Masteri, Akses kendiri, Kadar kendiri, Terarah kendiri
Konteks global
Penggunaan kemudahan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran
Pelbagai kaedah dan strategi P&P digunakan seperti stesyen,bersifat individu,berfikrah, inkuiri,kontekstual dan sebagainya.

11. Apakah tunjang P&P Bestari?
Akses kendiri, Kadar kendiri, Terarah kendiri

12. Apakah ciri-ciri bahan P&P bestari?
Modul pembelajaran – membolehkan pembelajaran kadar kendiri, akses kendiri dan terarah kendiri dijalankan Interaktif
Pelbagai aras kesukaran

13. Apakah ciri-ciri kurikulum Bestari?
Pelbagai disiplin, bertema dan berkesinambungan merentasi bidang pembelajaran
Mengintegrasikan pengetahuan, kemahiran, nilai, bahasa merentas
Kurikulum
Futuristik – menyediakan pelajar untuk menghadapi masa depan
Developmental – membantu pelajar mencapai perkembangan menyeluruh dan seimbang
Pelbagai dimensi ilmu, kemahiran dan bersifat global
Fleksibel – mengikut tahap dan kebolehan pelajar
Berpandukan nilai – pemupukan akhlak dan nilai murni merentas kurikulum
Berorientasi praktis dan berasaskan proses

14. Apakah ciri-ciri penilaian dan pentaksiran bestari?
Rujukan kriteria
Penilaian “on-line”
Autentik / performance-based
Fleksibel
Pentaksiran lebih berbentuk tidak formal, berterusan dan berfungsi sebagai pelengkap kepada proses pengajaran dan pembelajaran
Fokus pentaksiran ialah untuk mendapat maklumat berkaitan dengan perkembangan pelajar untuk memudahkan tindakan susulan
Pelbagai alat pentaksiran dan bentuk soalan berdasarkan tujuan pentaksiran dan objektif matapelajaran diutamakan
Prestasi pelajar dilaporkan menerusi kriteria yang menerangkan tahap pencapaian pelajar.
Tumpuan pentaksiran ialah perkara atau elemen yang ingin dibentuk dalam diri pelajar menerusi hasrat dan kandungan kurikulum

15. Apakah perbezaan penilaian sekarang dan penilaian bestari?
Sekarang Bestari
Berfokuskan pencapaian Holistik
Berasaskan subjek Berasaskan elemen
Merujuk norma Merujuk criteria
Berpusatkan sistem Berpusatkan pelajar
Berpusat Pelbagai bentuk
Terminal Berterusan
Tertumpu Ujian Panca Instrumen
Off-line On-line

16. Apakah 4 komponen P&P Bestari yang mesti diberi perhatian?
Kurikulum, Pedagogi, Penilaian dan Bahan.

17. Apakah yang dirujuk sebagai elemen-elemen pembelajaran bestari?
Kemahiran generik, ciri-ciri pelajar, pendekatan pembelajaran dan strategi P&P.

No comments: