Monday, October 19, 2009

Catatan Perjalanan: Teluk Batik, Langkawi, Kangar, Pekan Rabu, Alor Star dan Penang




Bergambar sebelum keluar kondo yang mempunyai 3 bilik dengan 8 penghuni


Makan malam kami di Pantai Cenang ditaja oleh seorang kontraktor!
Menggoreng buah berangan
Duit dah habis kena buat 'part-time job' he he he
Ikan pekasam yang popular di Pekan Rabu, Alor Setar

Sarapan pagi di Kangar, Perlis
Ustaz Kadis di jambatan gantung di Puncak Gunung Mat Cincang

Jambatan gantung yang merentangi dua puncak gunung di ketinggian kira-kira 700 meter dari paras laut.





Helang mengambil umpan yang diberi pemandu kami. Scenario ini amat menakjubkan
Ikan sesumpit sedang menyumpat umpan yang diberi dengan air
Ikan yang diternak di Sungai Kilim

Bermain dengan ikan pari
Di dalam Gua Kelawar
Di pintu Gua Kelawar




Di Jeti Kilim Geoforest Park
Makan malam pertama saya di Langkawi, pengamal diet.

Roti Arab


Taman Tema di Marina Cove, Teluk Batik, Perak

14-16 Oktober berkursus di Teluk Batik, Perak. Malam 16 Oktober, kira-kira jam 10.15 bertolak ke Langkawi dengan Redza melalui LCCT. Sampai di Langkawi kira-kira jam 11.15 mlm. Ust Kadis, C.Khai, C. Awal, C. Latib, C. Raja & C. Ismail dah menunggu di 'air port'. Terus ke Istana Kondo. Turun balik untuk 'ngeteh' dan saya makan malam sebab tak sempat makan malam tadi. Saya seorang yang makan malam yang lain pekena roti arab.

17 Oktober - 9.00 pagi, destinasi pertama kami ialah Kilim Geoforest Park. Perjalanan dari kondo mengambil masa kira-kira setengah jam. Memang cantik pemandangan di sini. Kami dibawa dengan bot untuk menyaksikan burung helang mengambil makanan yang diumpan oleh pemandu bot kami. Sebuah bot kami sewa dengan bayaran RM150.00. Kemudian kami dibawa ke muara lautan Andaman dan Gua Kelawar. Kilim Geoforest Park di kelilingi hutan bakau. Redza yang baru membeli kamera SLR Canon 1000D menjadikan tempat ini salah satu parktikalnya mengambil gambar.

11.30 pagi- Sampai di Gunung Mat Cincang untuk menaiki kereta kabel. Tiket berharga RM15.00. Sekali lagi pengalaman menarik di sini. Ustaz Kadis yang sebelum ini sudah dua kali ke Langkawi namun tidak berani untuk menaikinya, kali ini akhirnya Ustaz Kadis naik bersama kami. Redza pulak memang gayat dan takut-takut di dalam kereta kabel. Sampai di puncak yang ketinggiannya kira-kira 700 meter dari aras laut dalam jam 12.00 tgh hari. Apa yang menarik ialah jambatan gantung yang terdapat di sini yang merentangi dua buah puncak bukit. Satu lagi yang menarik C. Raja & C. Latib terjumpa C. Mai dan familinya di puncak Gunung Mat Cincang.

2.15 ptg - Membeli-belah di Pekan Kuah. Nampaknya ustaz banyak juga membeli pingan mangkuk. Yang lain-lain membeli jajan khususnya coklat yang memang murah di sini. Walaupun rokok murah seorang pun tidak membeli kerana kebetulan kami tidak merokok. Kemudian kami ke Dataran Helang dan membeli tiket feri untuk balik esoknya.

6.00 ptg - Kondo Istana - Kepenatan dengan aktiviti harian, masing-masing berehat, tapi C. Latip, C. Redza, C. Khai & C. Ismail sempat mandi di kolam.

8.30 mlm - Makan ikan bakar di Pantai Cenang. Kami dibelanja oleh tuan kontraktor! Sepanjang kami di sini C. Latip menjadi Pak Supir kami yang handal. Sampai di Kondo layan EPL. Chelsea & Liverpool tewas. Saya dan C. Redza jadi sasaran kerana team kami tewas.

18 Oktober - 7.30 pg kami keluar dari kondo ke Jeti Kuah kerana feri bertolak jam 8.30 pagi. Sampai di Jeti Kuala Perlis kira-kira jam 9.35 pagi. Kami terus ke Kangar untuk minum pagi. Kemudian kami ke Pekan Rabu, Alor Setar. Dalam perjalanan ke Pekan Rabu kami ternampak bangunan Wisma Pra Universiti di salah sebuah sekolah menengah di sini. Khabarnya kebanyakan bangunan untuk pelajar-pelajar tingkatan enam sudah siap dibina dan diduduki di Kedah. Sempat juga membeli jajan di sini. Jam 1.00 ptg kami sampai di rumah keluarga isteri C. Amin di Anak Bukit, Kedah.

2.30 tpg - Bertolak ke Penang. Terus ke tempat jualan jeruk untuk isteri di rumah he he he. Makan di salah satu restoran nasi kandar iaitu Line Clear. Seorang bekas guru SMKTPG yang kini bertugas di Jab Pelajaran P. Pinang menemani dan belanja kami makan.

6.30 ptg - Bertolak balik. Berhenti di Tapah untuk solat dan ngeteh. Sampai di rumah kira-kira jam 12.00 tgh malam.

Perjalanan ini memang menarik terutama saya yang dari Teluk Batik berehat sebentar di rumah (kira-kira 2 jam) terus ke Langkawi. Banyak pengalaman dan perkara yang kami alami dan pelajari. Sebagai guru perjalanan seperti ini akan banyak membantu kami dalam meningkatkan profesion perguruan yang kami cintai ini.




2 comments:

SheLa^^ZuL said...

seronoknya bercuti-cuti bersama kawan2..

norshafiza said...

baca ending tu yang tak tahan tu.. ayat macam suh KPM sponsor je.. hehe